Każde wyzwanie w tym roku ma małymi krokami przybliżyć mnie do szczęścia. Dziś postawię kolejny mały krok. Będzie on polegał na wprowadzeniu drobnej zmiany w moim otoczeniu, która pomoże mi w zmianie nawyku. Okazuje się, że można tak „zaprojektować” swoje środowisko, aby korzystnie oddziaływało na naszą podświadomość.

Zaprojektuj swoje szczęście

Do wyzwania zmotywowała mnie książka „Zaprojektuj swoje szczęście”, w której autor – Paul Dolan, zachęca do przejęcia kontroli nad swoim otoczeniem i zaprojektowaniem go w taki sposób, aby przynosiło nam korzyści, a finalnie – prowadziło do szczęścia.

Przy projektowaniu otoczenia będę kierować się trzema zasadami:

1. Małe zmiany

„Ogólnie rzecz biorąc, ludzie są bardzo leniwi i zazwyczaj cieszy ich robienie tego, co dobrze znają.(…)”

Dlatego zmiany należy wprowadzać stopniowo, małymi krokami, a nie drastycznie zmieniać swój styl życia.

2. Kreuj okazje – eliminuj lub dodawaj

„Większość z tego, co robimy, jest napędzana przez nadarzające się okazje. (…)”

Chodzi o to, żeby dodawać do otoczenia przedmioty lub je eliminować, dzięki czemu podświadomie będziemy na nie reagować lub przekierujemy naszą uwagę w innym kierunku.

Innymi słowy, jeżeli napotkamy na swojej drodze ciastko, to z pewnością je zjemy ;) Dlatego projektując otoczenie powinniśmy pozbyć się wszelkich pokus.

Lub odwrotnie, dodawać pewne elementy, które podświadomie nakierują nas do pożądanego działania, np. zostawić na widoku książkę co zwiększy prawdopodobieństwo, że po nią sięgniemy.

3. Ułatwiaj dobre rzeczy, utrudniaj złe

„(…) jest bardziej prawdopodobne, że coś zrobisz, jeśli jest to łatwe do zrobienia.”

Pożądane działania powinny być maksymalnie ułatwione, a niepożądane – utrudnione (co zniechęci nas do działania).

Wyzwanie

W tym tygodniu zastanowię się jaką zmianę wprowadzić w moim otoczeniu, która wpłynie na poprawę mojego życia.wyzwanie 39 perfekcyjny rok pozytywne miejsce zaprojektuj swoje otoczenie

Kierując się powyższymi zasadami, poniżej kilka przykładów takich małych zmian, w zależności od postawionego celu:

Eliminuj/Utrudniaj

– aby zdrowo się odżywiać – należy pozbyć się wszystkich niezdrowych produktów z domu, aby nas nie kusiły. Zazwyczaj, gdy przychodzi chęć na coś słodkiego, a nie ma niczego takiego pod ręką, najczęściej nie chce nam się specjalnie ubierać i iść do sklepu;

– aby ograniczyć czas spędzony z komórką w ręku – należy schować ją, aby nie była w zasięgu wzroku;

– aby wcześniej kłaść się spać – należy ograniczyć dostęp błękitnego światła (emitowanego np. przez komputer czy telewizor), które zwiększa czujność i utrudnia zasypianie;

– aby schudnąć – zastąpić duże talerze małymi (i zrezygnować z dokładek oraz nie „rekompensować” sobie mniejszych porcji deserem ;);

– aby ograniczyć jedzenie fast foodów – zmienić trasę, którą podążamy z pracy/siłowni do domu tak, aby nie przechodzić koło miejsc serwujących takie dania;

– aby mniej czasu spędzać na Facebooku – nie ustawiać domyślnego logowania, aby konieczne było każdorazowe wpisanie hasła. Dodatkowo, jak podpowiada autor, wymyślić zniechęcające hasło, np. PRZESTAN_SPRAWDZAC_WIADOMOSCI” ;)

Dodaj/Ułatwiaj

– aby więcej ćwiczyć – położyć na widocznym miejscu strój do ćwiczeń, hantle, skakankę itp. – jeśli będą pod ręką łatwiej będzie po nie sięgnąć i zacząć ćwiczyć; można też znaleźć siłownie jak najbliżej swojego domu/pracy;

– aby więcej czytać – porozstawiać książki po całym domu;

– aby uczyć się języka obcego – zainstalować na komórce aplikację, która codziennie wyświetli słowo do zapamiętania;

– aby utrzymać porządek i łatwiej „zmusić” się do sprzątania – włączyć odświeżacz powietrza (badania udowodniły, że włączony odświeżacz powietrza o zapachu cytrusowym działa na naszą podświadomość i motywuje do utrzymania czystości);

– aby czytać więcej informacji ze świata – jako stronę startową w komputerze ustawić portal informacyjny;

– aby walczyć ze stresem – należy otaczać się przyrodą, np. poprzez zakup roślin lub akwarium.wyzwanie 39 perfekcyjny rok pozytywne miejsce zaprojektuj swoje otoczenie rysunek

W większości przypadków te zmiany są banalnie proste. Mały nakład pracy = duże korzyści, które mogą znacznie podnieść komfort życia. Warto więc spróbować :)

Perfekcyjny Rok – Lista wyzwań na 52 tygodnie >>