W tym tygodniu popracujemy nad pewnością siebie. Jeśli też czujesz, że masz w tym temacie pewne braki, to zapraszam Cię do podjęcia wyzwania razem ze mną.

Myślę, że na naszą pewność siebie składa się wiele elementów, które razem wpływają na to jak postrzegamy siebie oraz jak odbierają nas inni. To mieszanka czynników „wewnętrznych” (takich jak: nasza samoocena, zdobyta wiedza, zgromadzone doświadczenia) oraz „zewnętrznych” (postawa, mowa ciała).

Na szczęście nad zewnętrznym przejawem pewności siebie można szybko popracować i dosłownie w jednej chwili poczuć się lepiej i być postrzeganym jako osoba bardziej otwarta i zdecydowana.

Jak buduję moją pewność siebie?

1. Wiedza

Jednym z podstawowych czynników, który wpływa na moją pewność siebie jest posiadana wiedza. Jeśli znajduję się w nowej sytuacji, to staram się szybko nadrobić wszelkie braki jakie mam w danej dziedzinie – czytam, pytam, staram się zrozumieć. Dzięki temu wiem co powiedzieć i jak mam się zachować.

2. Ciągłe podejmowanie nowych wyzwań

Jeśli przez jakiś czas nie podejmuję nowych zadań, to później coraz trudniej jest mi wyjść z mojej „bezpiecznej strefy”. Pewność siebie maleje i staram się wtedy unikać wszelkich stresujących sytuacji, bo zaczynam wątpić czy sobie z nimi poradzę.

Natomiast, gdy ciągle podejmuję nowe wyzwania czuję, że moja pewność siebie z każdym pokonanym zadaniem czy trudnością rośnie. Nie jest to łatwe, ale powtarzam sobie, że nie mogę „odpuścić” po pierwszym niepowodzeniu czy porażce.

To tak jak z jazdą na rowerze – gdybym po pierwszym upadku poddała się, to do tej pory nie potrafiłabym jeździć ;)

W moim przypadku świetnym przykładem może być chociażby pomysł pisania bloga. Dopiero teraz widzę, że okazał się przede wszystkim wielką szkołą otworzenia się na świat i ludzi oraz budowania pewności siebie.

Gdybym posłuchała swojego „wewnętrznego krytyka” i nie zaczęła działać pomimo swoich lęków, na pewno ta strona by nie powstała. Oczywiście nadal po opublikowaniu kolejnego wpisu moja pewność siebie wystawiana jest na ciężką próbę, ale może przy 50-tym, albo 100-tnym poście będę już potrafiła się z tego w pełni cieszyć ;)

cytat nie skupiaj sie na swoich slabosciach pozytywne miejsce3. Uwierzyć w swoje możliwości

Trzecim elementem jest samoocena.

Na nic wiedza i doświadczenie, jeśli nie uwierzę w siebie. Jeśli będę powtarzać sobie w myślach, że wszystko to jest nic nie warte/nie wystarczające/zawsze znajdzie się ktoś, kto robi to lepiej, to niejako sabotuję swoje działania i nawet nie daję szansy pokazać innym jaka naprawdę jestem. Jeśli sama nie uwierzę w siebie, to dlaczego inni mieliby uwierzyć we mnie?

Wyzwanie

Wyzwanie tego tygodnia, pozwoli spojrzeć na siebie nieco łaskawszym okiem i będzie wsparciem w gorszych chwilach, gdy samoocena niebezpiecznie poszybuje w dół.

Potrzebne będą: chwila ciszy, kartka, długopis, ewentualnie wsparcie bliskiej osoby, która pomoże w wykonaniu zadania.

Wyzwanie brzmi: wyzwanie 16 perfekcyjny rok ozytywne miejsce pewnosc siebieNie wiem jak Ty, ale ja szybko zapominam o swoich sukcesach. Natomiast porażki potrafią „siedzieć” w mojej głowie znacznie dłużej. Myślę, że spojrzenie na taką listę sprawi, że zacznę działać i nie dam się negatywnym myślom.

Stronę Niebieskiego Planera, na której możesz wykonać to zadanie, pobierzesz tutaj.

Jak poczuć się pewną siebie od zaraz?

Jest naukowo udowodnione, że nasza postawa ciała ma bardzo duży wpływ na to, co o sobie myślimy i jak postrzegają nas inni. Jeżeli swoim zachowaniem pokażemy, że jesteśmy otwartymi, pozytywnymi ludźmi, którzy nie boją się spojrzeć w oczy, to na pewno będziemy odbierani jako osoby z dużą pewnością siebie.

Otwarta postawa ciała

W wielkim skrócie – jeżeli nasza postawa ciała jest zamknięta (kulimy plecy, krzyżujemy ramiona lub nogi, pochylamy głowę) wizualnie sprawiamy, że wydajemy się mniejsi i przez to wysyłamy sygnał, że nie jesteśmy pewni siebie.

A teraz szybkie ćwiczenie: wyprostuj się, złącz łopatki, klatka piersiowa do przodu, głowa do góry, patrz przed siebie. Poczułaś to?

Ciało wysłało sygnał do mózgu, dzięki czemu myślisz i czujesz się bardziej pewna siebie. Jeżeli ktoś stoi koło Ciebie, to na pewno też to zauważył ;)

Poza władcza 

Jeśli zainteresowała Cię ta kwestia, odsyłam do książki Amy Cuddy „Wstań! Skuteczny sposób, by zyskać pewność siebie i stawić czoło wyzwaniom”, w której przedstawiła badania naukowe na ten temat.

Opisała również postawy ciała jakie należy przyjmować np. tuż przed stresującym lub ważnym wystąpieniem, które wpłyną korzystnie na nasze samopoczucie i zoptymalizują pracę naszego mózgu, aby w decydującym momencie pracował na najwyższych obrotach.

Pozycje, o których mowa, to tzw. pozy władcze czyli postawy ekspansywne (ciało zajmuje dużą przestrzeń) i jednocześnie otwarte (kończyny oddalone od ciała) – np. jak na rysunku poniżej. wyzwanie 16 perfekcyjny rok pozytywne miejsce pewnosc siebie rysunek

Dzięki przyjęciu takiej postawy w naszym organizmie dochodzi do zmian hormonalnych – poziom testosteronu (hormon asertywności) wzrasta, a kortyzolu (hormon stresu) obniża się. Postawa ciała wpływa również na nasze samopoczucie – wzrasta poczucie władzy, pewności siebie i optymizmu. Zaczynamy bardziej skupiać się na czekającym nas wyzwaniu, a mniej na sobie i swoim zdenerwowaniu.

Uśmiech

A na koniec, nie zapominajmy o uśmiechu. Pozytywne nastawienie ma potężną siłę :) Uśmiech nie tylko zmienia nasze nastawienie, ale wpływa na wszystkich dookoła. Ludzie lepiej nas odbierają, są bardziej otwarci i automatycznie odwzajemniają uśmiech (pisałam o tym tutaj). To wystarczy, aby przełamać pierwsze lody. Reszta zależy tylko od nas.

Miłego tygodnia!

Perfekcyjny Rok – Lista wyzwań na 52 tygodnie >>